De vereniging

De vereniging is op 3 januari 1939 opgericht en gevestigd in het plaatsje Emst aan de rand van de Veluwe. De kern van de vereniging wordt gevormd door het harmonieorkest.

De vereniging

'Prins Bernhard' is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie, de KNMO. Sinds 1996 komt het harmonieorkest uit in de vierde divisie. Maar het belangrijkste aspect bij het muziek maken binnen onze vereniging is het vinden en onderhouden van de juiste balans tussen inspannen en ontspannen.

Op 3 januari 2014 heeft de vereniging de Koninklijke Erepenning ontvangen van de burgemeester, namens koning Willem-Alexander, voor haar 75ste verjaardag. De Koninklijke Erepenning symboliseert het respect en de waardering die de koning heeft voor bijzondere verdiensten van de ontvanger, die moet handelen uit filantropische, wetenschappelijke, culturele of maatschappelijke aard.

Naast het harmonieorkest bestaat de vereniging uit het opleidingsorkest, de opmaat (voorheen speelgroep), de blokfluitgroep, het 'Dickens Orkest Emst' en dweilorkest 'De Heuischudders'. De vereniging bestaat momenteel uit een zo'n 70 leden, allemaal enthousiaste amateurs.